År 2018 ser väldigt annorlunda ut. Faktum att man börjat läsa E-tidningar och det mesta sker från en dator, tablet eller mobil, ändras sättet man kan annonsera och marknadsföra sig.

Den nya marknadsföringen är det samlingsnamn jag valt åt marknadsföring via sociala medier. Facebook, Twitter och Instagram. Innan jag tar upp marknadsföringen vill jag bara dela med mig om vad jag tänker på när jag hör ordet ”marknadsföring”. Marknadsföring för mig är inte att människor ska ringa och bli galna över en produkt eller tjänst man vill sälja. Marknadsföring är att ses. Att bli sedd.

Att bli sedd på toppen av sökningar på Google eller Eniro är inte enkelt med tanke på alla konkurrenter som betalar stora summor för att hamna högst upp. De sociala medierna är däremot billigare. Om man vet hur man ska gå till väga – är det helt gratis att bli sedd.

Varje dag kollar vi efter följare, likes och nya grupper på sociala medier. Varje dag kollar vi startsidan, gillar och skrollar. Allt fler grupper är nu direkt till företag. Företagen behöver inte lägga upp offerter eller priser. Det är så enkelt som att lägga upp en bild på sin fika under lunchtid. Dela inlägget och få vänner och folk att gilla sidan. Samma gäller vid delningar på Twitter och likes på Instagram.

Det är just sådan här marknadsföring som advokatbyråer behöver. Advokatbyråer kan inte skicka ut folk på torget som ska sälja tjänsten. För advokatbyråerna är det mer en ”sakta” marknadsföring, som handlar om att bara vara där, tillgänglig när behovet skulle komma upp. Lite som att ha en kontakt. Detta däremot är en helt annan social media – Linkedin.